Massage - Bubblan

2021-08-16

Idag var det dags för Bubblans andra massage. Andra massage kanske någon tänker, började du inte utbildningen den 1 Augusti? Jajamen det gjorde jag och det är flera kurskamrater som kommit längre och masserar många fler hästar än mig. Så här är det; detta utbildning är så lång som jag väljer att lägga den. Därför har jag valt att skynda långsamt. Jag läser gärna mycket, delar andras erfarenheter, lyssnar på kunniga människor och även frågar frågor till mina lärare och sedan självklart så utför jag det praktiska momentet som är just att massera hästarna. Jag har valt ut 5 hästar som jag ska massera vid 10 tillfällen och idag fick Bubblan sin andra massage.

Jag masserar två hästar åt gången då jag gärna lär känna deras kroppar, muskler osv. Så småningom kommer häst antalet öka på och jag hoppas kunna bygga mig en stabil kundkrets med hästar att massera en till två gånger i veckan, eller vid behov.

Hur gick Bubblans massage då?
Jo, till sen början ville han bara bli kliad under magen och kring sitt skap så jag fick börja med att klia och sen smörja på lite så det skulle lindra lite, för det här gjorde att vi båda tappade fokus från själva massagen. Men i helhet är jag nöjd. Hans spända manke var inte alls lika spänd idag och hans bog var något lösare en tidigare. Fajt hittade spänningar kring naken som jag masserade ut med hjälp av presur, presur är det massage greppet där man håller med ett finger och trycker, ett jämt tryck och man får känna efter lite på hästen hur hårt man kan trycka. Blandar presur med efflurage samt fingermassage. Han släppte till och tyckte det var super skönt. Även massagen kring öron och ganaschen / käkarna tyckte han var skönt.

Många AHA-upplevelser blev det under kursen på söndagskvällen. Mycket har jag ju läst under gymnasiet, lite smått grunder på muskler, senor osv. Men aldrig läst dom latinska orden och lite mer ingående hur allt fungerar. Lärde mig massor med nytt och väldigt lärorika saker, det är super roligt. Även om det är svårt och att jag emellanåt undrar vad sjutton jag givit mig in på, så är det super spännande och jag ser fram emot när jag kan praktisera på hästarna! 

(null)
Så här ser man ut efter lite massage! 

(null)
Paus i massagen för att klia lite, mycket viktigt om ni frågar Bubblan! 

(null)
En bild där jag får in min han vid bogen. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: MARICA L